Gå til indhold
FORSIDEN | Auf Deutsch | OM SITET | LÆS OP | REN TEKST | SITEMAP |

Interreg4a.dk

ForsidepilProjekterpilProjekterpilPrioritet 3pil3.1 Kultur, sprog og gensidig forståelsepilSMiK - Nationale stereotyper og marketingsstragier i den dansk-tyske interkulturelle kommunikation

SMiK - Nationale stereotyper og marketingsstragier i den dansk-tyske interkulturelle kommunikation

 Eksempler på stereotype forestillinger og fordomme. Kilde: SMIK.

Eksempler på stereotype forestillinger og fordomme. Kilde: SMIK.

Projektbeskrivelse
Stereotype klichéer findes på begge sider af den tysk-danske grænse. I dette projekt har man sat sig for at udforske eksisterende positive og negative tysk-danske stereotyper med henblik på at afdække mulighederne for at udnytte denne viden i den interkulturelle kommunikation, grænseoverskridende marketing og sprogundervisning.

I projektet er der udarbejdet omfattende analyser og spørgeskemaundersøgelser omkring dansk-tyske stereotyper. Resultaterne viser et mere differentieret billede af eksisterende stereotyper end antaget. På dette grundlag er der udarbejdet undervisningsmaterialer samt vejledninger til dansk-tysk virksomhedskommunikation og interkulturel kommunikation med fokus på små og mellemstore virksomheder. Derudover er der i projekt SMIK etableret et ekspertnetværk for at sikre et bæredygtigt samarbejde hen over grænsen fremadrettet. Her deltager virksomheder, institutioner og universiteter med kompetencer inden for relevant videndeling og kommunikation.

Der er sket et omfattende offentlighedsarbejde og bred kommunikation til studerende, virksomheder og andre interessenter om projektets opnåede resultater og udviklede materialer.

Væsentlige resultater

  • Analyser og omfattende dataindsamling omkring eksisterende dansk-tyske stereotyper
  • Undervisningsmaterialer og vejledninger omkring bevidst anvendelse af eksisterende stereotyper i undervisning, marketing og interkulturel kommunikation
  • Etablering af grænseoverskridende ekspertnetværk, som videreudvikles fremadrettet


Hjemmeside
www.stereotypenprojekt.eu


Facebook 
https://www.facebook.com/Stereotypenprojekt

 

 
 
 

Siden er sidst opdateret 19-6-2017
Regional Udvikling

Fakta

Leadpartner
Flag DK Syddansk Universitet (Odense), Institut for Sprog og Kommunikation

Projektpartner
Flag DE Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Germanistisches Seminar

Projektperiode
01.05.2012-30.06.2015

Samlet investering
762.717 €

EU-tilskud
495.766 €



Region Syddanmark | Damhaven 12 | 7100 Vejle | Email: kontakt@regionsyddanmark.dk | Tlf: 76 63 10 00 | Fax: 76 63 20 00